Martin Šíl | Tvorba webových stránek
Zpět na blog

Jak na optimalizaci obrázků pro web

Avatar uživate Martin Šíl - Tvorba webových stránekMartin Šíl
Publikováno3.6.2024 15:43
Jak na optimalizaci obrázků pro web

Obrázky jsou důležitou součástí webových stránek. Bez nich by web vypadal neúplně a samozřejmě také nudně. S přidáváním obrázků na stránku také přichází další zodpovědnost. Touto zodpovědností je optimalizace.

Proč se zabývat optimalizací obrázků?

Ptáte se proč se tím vůbec zabývat? Má to vůbec cenu tím trávit čas? Pokud to se svým webem myslíte vážně, odpověď zní: „Ano, samozřejmě!“. Existuje hned několik benefitů, proč obrázky optimalizovat:

  • Rychlost načítání stránek

  • Optimalizace pro vyhledávače

  • Ušetření šířky pásma (bandwidth) = nižší náklady na hosting

  • Lepší uživatelská zkušenost

Nejen, že uživatelé budou mít lepší zkušenost z vaší stránky, protože se rychleji načte, ale také ušetříte náročnost na váš hosting. Web bude také více SEO „friendly“, takže bude vypadat lépe v očích vyhledávačů.

Dělení grafiky

Abyste pochopili formáty obrázků, tak se podíváme hlouběji do oboru grafiky. Grafika se dělí na dva typy, tím jsou raster a vektor. Raster se dá jednoduše pochopit jako mřížka, kde v každá buňka má určitou barvu. Naopak vektor, jehož název vychází z matematiky, funguje na bázi hodnoty velikosti a směru. Abych to napsal pochopitelně:

  • Raster = mřížka s barvami

  • Vektor = geometrické tvary

Kdy použít raster a kdy vektor?

Raster se používá pro obrázky, které obsahují hodně detailů, například fotka krajiny. Tyto obrázky mají daný počet pixelů na šířku a na výšku, to znamená, že když rasterový obrázek zvětším, jeho kvalita se zhorší.

Na druhé straně vektor se používá u ilustrací s nižším počtem detailů, například u písma, nebo ikon. Jak jsem již zmínil, vektor funguje na bázi hodnoty velikosti a směru, takže když ho zvětším, tak zůstane ostrý.

Obrázek, který ukazuje rozdíl mezi rasterovým a vektorovým obrázkem

Pokud je to možné, je lepší využít vektorový obrázek. Ale ne vždy je pro daný účel vhodný.

Formáty obrázků

Každý formát má svoje vlastnosti, výhody a nevýhody. V různých situacích je vhodné využít jeden formát a v jiné situaci zase jiný. Záleží, čeho se snažíte dosáhnout.

JPEG (JPG)

  • Raster

  • Nabízí dobrý poměr kvality a velikosti souboru

  • Nepodporuje průhlednost

  • Vhodný pro webové stránky

PNG

  • Raster

  • Větší kvalita ve větším souboru

  • Podporuje průhlednost

  • Pokud není třeba průhledné pozadí, lepší použít JPEG

GIF

  • Raster

  • Používá se pro animované obrázky

  • Má omezenou paletu barev, takže není vhodný pro fotografie

WebP - Nejlepší

  • Raster

  • Podporuje průhlednost

  • Moderní formát, který je podporovaný většinou moderních prohlížečů

  • Nabízí vyšší kompresi než PNG, JPEG při zachování kvality

  • Nejlepší volba pro většinu řešení

SVG

  • Vektor

  • Ideální formát například pro logo, nebo ikonky

  • Nejlepší a jediná volba pro vektorové řešení

Komprese

Jednoduše řečeno: je to proces zmenšování velikosti souboru bez výrazné ztráty kvality. Existují dva typy komprese:

  1. Ztrátová - JPEG

  2. Bezztrátová - PNG

Jak už názvy napovídají jeden typ redukuje velikost souboru odstraněním některých dat, což může vést ke snížení kvality obrázku. Druhý naopak zmenšuje velikost souboru bez ztráty kvality.

Nyní vám ukáži, jak na dodatečnou kompresi obrázku, která zajistí tu nejvyšší možnou kvalitu na ten nejnižší soubor. Pomůže nám k tomu stránka jménem TinyPNG. Na této stránce si můžete zdarma nahrát obrázky a panda vám vaše obrázky kompresuje.

Snímek obrazovky z online kompresovacího nástroje TinyPNG

Pokud si zaplatíte roční předplatné Web Ultra, které stojí 149$ (±3.400 Kč) na rok můžete při kompresi převést váš obrázek z PNG/JPEG rovnou na WebP.

Ideální velikost obrázku na stránce

Ideální velikost souboru s obrázkem by se měl pohybovat v řádu desítek až stovek KB (kilobyte). 1 MB se rovná přibližně 1000 KB. Když budeme myslet na uživatele na mobilních datech, chceme, aby naše stránka návštěvníkovi nesebrala těch dat tolik.

Když máme na jedné stránce těch obrázků 10, je rozdíl, když by každý obrázek měl 1 MB versus 100 KB. To je rozdíl 9 MB, což je obrovská velikost na poměry webu.

Jak postupovat při optimalizaci obrázků na web?

Na ukázku jsem si zde našel obrázek na portálu https://pixabay.com/ ve formátu PNG, s rozměry 6240 na 4160 pixelů a velikostí 21,1MB:

Obrázek průzkumníka souborů ukazující PNG obrázek s velikostí 21,1 MB

1) Změnit velikost

Původní velikost mého obrázku je příliš velká, pokud je vaše ideální můžete tento krok přeskočit. Většina obrazovek má 1920x1080px, nebo 3840x2160. Je proto dobrý nápad obrázek zmenšit. Ke zmenšení obrázku můžete použít program zdarma jménem https://www.photopea.com/. Stačí si obrázek otevřít: Open From Computer a na horní liště zvolit Image > Image size. V tabulce, která se vám ukáže zvolte šířku a výška se vám automaticky změní dle rozměrů. (Šířku zvolte takovou, jak moc velkou část obrazovky má obrázek zaujmout a přidejte k tomu cca 25%) - můj obrázek nyní má 800 na 533 pixelů.

2) Uložit jako WebP

Nejlepší rozhodnutí, které můžete udělat je uložit obrázek jako WebP. Tento formát, jak jsem již zmínil, je moderní a nabízí nejlepší vlastnosti pro webové stránky. Pokud obrázek zmenšujete ve webovém programu Photopea, dejte File > Export As > Webp (kvalitu můžete dát nejvyšší). Pokud obrázek nezmenšujete převeďte ho pomocí jakéhokoliv nástroje také na WebP.

Obrázek nyní má mnohonásobně menší velikost než původně. Z 21 MB je nyní na 515 KB, to je pro nás ale stejně pořád hodně:

Snímek průzkumníka souborů se zmenšeným obrázkem

3) Kompresovat

Nyní obrázek nahrajme na TinyPNG a panda pro nás udělá kouzlo a z 515 KB kompresuje soubor na 46 KB. Z původních 21,1MB jsme nyní na 46 KB a to nejlepší na tom je, že na stránce bude těžké poznat rozdíl:

Snímek obrazovky ze stránky TinyPNG kde vznikla komprese obrázku

V tomto článku jsem ukázal a vysvětlil kompresi obrázků. Stále si nevíte rady a potřebujete pomoct s konkrétním problémem? Můžete mne kontaktovat níže na stránce, nebo pomocí emailu: [email protected]

Pokud se v článku nacházejí nepřesnosti, neváhejte mne kontaktovat.

Pomohu oživit váš podnik

Vytvořím vám úspěšné webové stránky, které zapůsobí, přinesou vám více poptávek a zvýší tím příjmy.

Zobrazit